Intelligent design i undervisningen?

Intelligent design i undervisningenMåske har du hørt om det amerikanske fænomen ‘The Church of the Flying Spaghetti monster’. Wikipedia skriver, at den særprægede religions stifter, Bobby Henderson, skabte bevægelsen i 2005 i protest mod at uddannelsesudvalget i staten Kansas overvejede at indføre undervisning i intelligent design i skolerne på linje med Darwins teorier.

Henderson, som dengang studerede fysik, er modstander af at intelligent design bliver behandlet som en videnskab og ikke som et element i religion, og det flyvende spaghetti-monster er en parodi på argumenterne i intelligent design.

For tilhængere af intelligent design forekommer universets sammensætning og funktion så perfekt, at der må stå en eller anden form for intelligent designer bagved. Oftest er det den kristne Gud, som tildeles denne rolle. Livets udvikling er ikke blot sket ved et tilfælde, men derimod har designeren sørget for, at de rette elementer og omgivelser er til stede, sådan at livet kan udvikle sig efter designerens intentioner og mål, mener tilhængerne.

I Danmark er der også tilhængere af intelligent design, som mener, at danske skoler burde indføre undervise heri.

  • Mener du, at danske skoler bør afholde sig fra at undervise i intelligent design, fordi det er baseret på religion?
  • Mener du, at det er godt, at danske skoleelever lærer synspunktet at kende, så længe det gøres klart at intelligent  design er baseret på religion, og evolution på naturvidenskab?
  • Mener du, at siden der findes naturvidenskabelige resultater og argumenter, som kritiserer evolutionsteorien, så bør man indføre intelligent design på lige fod med Darwin i skolerne?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *